Wycieczka jest jedną z podstawowych form procesu nauczania i wychowania. Stanowi nieodzowny element wychowania i dydaktyki, a przede wszystkim realizuje wszystkie zadania szkoły. Najlepiej wykształcony dydaktyk oraz najlepsze podręczniki nie są w stanie zastąpić poznania przez obserwację, przeżycie i własne doświadczenie. Już Jan Amos Komeński w Wielkiej Dydaktyce (1957) zachęcał, by ludzi nauczać czerpiąc wiedzę nie z książek lecz z nieba i ziemi, dębów i buków.
Uczniowie w trakcie wycieczki uczą się szanować wszelkie przejawy życia, wyzbywać zachowań agresywnych, szybciej przyswajają i wzbogacają oraz łatwiej utrwalają poznane wiadomości, poznają konkretne zjawiska i przedmioty, które znają z procesu lekcyjnego, uczą się zastosowania poznanych wiadomości i umiejętności w praktyce, uczą się podejmowania wysiłku i aktywności w celu poszerzenia swoich "horyzontów", poznają sposoby zdobywania wiedzy, korzystania z "potencjału" ludzkiego oraz doceniają zasoby wiedzy źródłowej. Nauczycielowi wycieczka pozwala na osiągnięcie lepszych wyników w pracy dydaktycznej, zachęcenie i zaangażowanie uczniów w twórcze uczestnictwo w procesie uczenia się -nauczania, angażowanie uczniów w życie grupy i klasy - uspołecznienie, poznanie bliższe uczniów i nawiązania z nimi bardziej bezpośredniego kontaktu, uaktywnienie uczniów nieśmiałych i kontrolowanie uczniów nadpobudliwych, wzbudzanie uczucia dumy regionalnej oraz rozwijanie postawy patriotycznej, kształtowanie ogólnoludzkiej zasady ochrony przyrody, poszanowanie wartości istniejących dóbr naturalnych oraz "myśli ku przyszłości" -dbanie o zachowanie naszych najcenniejszych zabytków by przekazać je przyszłym pokoleniom. Chcemy podziękować naszym nauczycielom pani mgr Agacie Mazurek i panu mgr Maciejowi Mitucie za zorganizowanie wycieczki do Krakowa w dniach 16.05. – 18.05.2016r. Mieliśmy okazję w ciągu 3 dni zwiedzić kopalnię soli w Wieliczce, która została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa Kulturowego i Przyrodniczego UNESCO. Mogliśmy zobaczyć piękne komory (w tym najpiękniejszą Kaplicę św. Kingi), niesamowite podziemne jeziora, unikalne rzeźby solne. W drugim dniu zwiedzaliśmy Kraków – spacer Drogą Królewską, pomnik Grunwaldzki, mury obronne i Barbakan, Stary Rynek, kościół Mariacki z ołtarzem Wita Stwosza wywarły na nas ogromne wrażenie. Byliśmy zachwyceni też Uniwersytetem Jagiellońskim, na którym być może w przyszłości będziemy studiować, Plantami, Pałacem Biskupim, Wzgórzem Wawelskim. W ostatnim dniu naszej wycieczki zwiedzaliśmy Ojcowski Park Narodowy, Grotę Łokietka. Mieliśmy okazję zobaczyć Maczugę Herkulesa i dziedziniec zamku w Pieskowej Skale z niesamowicie pięknym punktem widokowym. Było super! Zapewniamy rodziców, że oprócz tego, że poznaliśmy nowe miejsca i wzbogaciliśmy naszą wiedzę na temat historii naszej pięknej ojczyzny to noclegi mieliśmy w pięknym miejscu – Gospodarstwie Agroturystycznym, a właściwie leśniczówce. Warunki noclegowe w porządku, a jedzenie też ok. Dziękujemy organizatorowi naszej wycieczki i opiekunom. Czekamy na następną. Joanna Just, Kinga Borowiak, Cezary Sikora, Zuzanna Sakowicz i Oliwia Dykaw – uczniowie klasy Ic Publicznego Gimnazjum w Czarnkowie. |